Opvallend in Drenthe is het grote aantal vmbo'ers. Veel meer leerlingen dan landelijk en dan in Groningen zitten op dit onderwijstype. De vraag is waarom dit zo is. Uit een eerste onderzoek van de gezamenlijke Drentse schoolbesturen blijkt dat veel ouders vinden dat hun kind niet te hoog moet grijpen.
meer https://www.google.com/url?rct=j&sa=t&url=http://www.dvhn.nl/groningen/Drentse-vwo%25E2%2580%2599s-scoren-beter-dan-Groningse-22941783.html&ct=ga&cd=CAIyGzdiZTM2OTAwNTFkODk0MDk6bmw6bmw6Tkw6Ug&usg=AFQjCNEIvjcuD4Bfi_O7r1YrhQznRxoMMA